Financieel

Wat wilt u doorgeven aan de komende generaties? Toch bovenal het geloof dat u sterkt!
Neem de kerk op in uw testament.

U schenkt iets heel bijzonders aan de generaties na u.

Samen beleven we het geloof dat van generatie op generatie is overgedragen. Dat geloof vieren we samen in de kerk, waar we bidden, zingen en nadenken over de vragen die er in het leven echt toe doen. Als kerk staan we midden in de wereld, dichtbij en ver weg. Wij kijken om naar elkaar en naar de ander die ons nodig heeft.
Het geloof dat ons is overgedragen mogen wij op onze beurt weer doorgeven. Dat kan onder meer door de kerk op te nemen in een testament. Een gift via uw testament is een bijzonder geschenk waarmee u  volgende generaties de kans geeft voor te zetten wat wij mochten ontvangen.

Waarom een testament?
In de wet is geregeld dat uw bezittingen na uw overlijden verdeeld worden onder uw nabestaanden.
In een testament kunt u naast uw partner, kinderen of familie ook de kerk opnemen. Wat u aan de kerk nalaat komt volledig beschikbaar voor kerkenwerk.

Legaat of erfstelling.
U kunt de kerk via een legaat of via een erfstelling in uw testament opnemen. Bij een legaat laat u een vast bedrag of een bepaald goed aan de kerk na. Bij een erfstelling benoemt u de kerk tot
(mede-)erfgenaam.

De notaris.
Voor een testament gaat u naar een notaris van uw keuze. Na ondertekening van het testament door u en de notaris is het testament rechtsgeldig.
U kun een testament op elk moment weer wijzigen. Als u bestaand testament heeft en de kerk alsnog wilt opnemen kan de notaris dit aanpassen.

Het College van Kerkrentmeesters.

Collectebonnen:

Deze kunnen besteld worden door overmaking op rekening NL 71 RABO 0373 7335 69 ten name van: College van Kerkrentmeesters (CvK) Hervormde Gemeente Zevenbergen onder vermelding van de gewenste collectebonnen. De volgende collectebonnen kunnen worden besteld:

Collectebonnen à € 0,75 per 12 st. = € 9,00

Collectebonnen à € 1,00 per 12 st. = € 12,00

Collectebonnen à € 1,25 per 12 st. = € 15,00

Collectebonnen à € 2,25 per 12 st. = € 27,00

Collectebonnen à € 5,00 per 12 st. = € 60,00

Na ontvangst van het bedrag op voornoemde rekening worden de collectebonnen bij u thuisbezorgd.

ANBI-beschikking

Onze kerkelijke gemeente heeft een ANBI-verklaring (een Algemeen Nut Beogende Instelling). Dit betekent dat uw vrijwillige bijdrage, donatie of gift fiscaal aftrekbaar is.

Onze ANBI-gegevens

Hervormde Gemeente Zevenbergen, RSIN nummer: 002595473
Hervormde Gemeente Zevenbergen, KvK: 76441482

Diaconie van de Hervormde Gemeente Zevenbergen, RSIN nummer: 802453326
Diaconie van de Hervormde Gemeente te Zevenbergen, KvK : 76441857

Onze contactgegevens vindt u hier.

Bestuurssamenstelling

Onze kerkelijke gemeente wordt bestuurd door de kerkenraad bestaande uit een predikant, ouderlingen, jeugdouderlingen, diakenen en ouderlingen-kerkrentmeesters. De praeses en scriba worden in functie gekozen. De wijze van verkiezing is geregeld in de kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland.

Het moderamen, het dagelijks bestuur van de kerkelijke gemeente bestaat uit de voorzitter van de kerkenraad, de scriba en vertegenwoordigers van ouderlingen, diakenen en ouderlingen-kerkrentmeesters.

De gegevens van de predikant, voorzitter van de kerkenraad en scriba vindt u tevens op de pagina Contact.

Statuut

Voor het statuut (kerkorde) verwijzen wij naar de landelijke website.

Beleidsplan

Het beleidsplan 2013-2016 van de Hervormde Gemeente Zevenbergen is gepubliceerd op de pagina Beleidsplan.

Beloningsbeleid

De kerkenraads- en collegeleden verrichten hun werkzaamheden pro-deo; predikanten zijn geen werknemer. Eventuele werknemers worden gehonoreerd volgens landelijke richtlijnen van de kerk, te vinden op de landelijke website. Vrijwilligers die het werk overnemen van voorheen betaalde krachten ontvangen een vrijwilligersvergoeding volgens de wettelijke richtlijnen.

Doelstelling

De doelstelling van de Hervormde Gemeente Zevenbergen is verwoord in het Beleidsplan.

Op onze website vindt u verslagen en overzichten van onze activiteiten.

Financiele verantwoording

De begroting en de jaarrekening van de Hervormde Gemeente Zevenbergen zijn openbaar en worden samengevat gepubliceerd in kerkblad 't Ankertje en op de website. In de staat van baten en lasten vindt u de financiële verantwoording van de kerkrentmeesters en diaconie van het voorgaande jaar.

Begrotingen

In de staat op de pagina Begroting vindt u de begrotingen voor het komende jaar.

21 apr 2024;
25 apr 2024;