Lopend vuurtje

Lopend vuurtje

Pinksteren, 3 juni 2017

LopendVuurtje
Alweer voor de 16e keer vindt de sponsorfietstocht: “als een lopend vuurtje”, plaats. Diverse kerken in West Brabant zijn voor bezichtiging open. Zij ontvangen de bezoekers die per fiets of auto komen. Op deze dag vormen ze daarmee pleisterplaatsen voor ontmoetingen. In Zevenbergen is dit jaar de organisatie in handen van de commissie Caritas Midden van de R.K.Bartholomeuskerk.

Dit jaar hebben de kerken gekozen voor het thema

“Durf op weg te gaan met de ander.”

Met Pinksteren vieren de Christenen het begin van de Kerk. Een Kerk die als een lopend vuur over de wereld is gegaan, waarbij men het aangedurfd heeft met elkaar samen op weg te gaan.

Vuur staat symbool voor geestdrift en hartstocht (het vuur van de liefde) en tevens voor zuiverheid (het heilig vuur). Het zijn kernwaarden, die we regelmatig in de christelijke traditie tegenkomen en die het waard zijn om door te geven.
Zij steunen ons in het vertrouwen dat na donkere periodes lichte en betere periodes komen. We fietsen voor goede doelen en gaan zo samen met hen op weg.
Het doel van ’t Lopend Vuurtje is tweeledig:
Enerzijds geld inzamelen voor goede doelen.
Anderzijds elkaar ontmoeten in en bij de kerken. De bestemming voor de geldinzameling wordt door de plaatselijke deelnemende kerken bepaald. In Zevenbergen is dit jaar het goede doel Het Ziekentridium.
Sponsoren: Iedereen kan de fietsers sponsoren. Dit kan door afspraken met de fietsers te maken of door geld in de sponsorbus in de kerk te storten.

Fietsen of met de auto. Deelnemers kunnen uit verschillende routes kiezen. Voor de fietsers zijn er verschillende afstanden: 35 km, 45 km, 60 km en 100 km. Bij elke deelnemende kerk kan gestart worden en worden de routes uitgereikt. Voor automobilisten zijn er lijsten waarop de te bezoeken kerken staan.

Stempelkaart: Deelnemers vinden het meestal leuk om stempels te verzamelen, daarom zijn er stempelkaarten. Bij elke kerk, die aangedaan wordt, kan een stempel verkregen worden.

Ontmoeten. In elke kerk zijn er die dag gastvrouwen en gastheren om de deelnemers te ontvangen. Zij geven stempels en voor wie wil is er koffie of thee en er wordt op verzoek informatie gegeven. Elke kerk zal naar vermogen bijdragen aan de ontmoeting en zich inspannen om bij te dragen aan de sponsoring.
Er zijn verschillende tochten:

Vanaf 9.30 uur kunt u starten met de fietstocht bij alle deelnemende kerken die vanaf 9 uur open zijn voor aanmelding en een kopje koffie.

U krijgt bij aanmelding een routebeschrijving in de kerk waar u de fietstocht start. Ook krijgt u per deelnemer een herkenningsvaantje voor aan de fiets.

U bent natuurlijk van harte welkom om alle kerken van binnen te bekijken.

De routes gaan langs de opengestelde kerken en sommige kapelletjes in de regio. Het aantal kerken dat u kunt bezoeken hangt af van de lengte van de route.

Let op! De kerkdeuren sluiten om 17.00 uur.

Het kan voorkomen dat wegens een bijzondere viering soms een Kerk op een bepaald tijdstip niet toegankelijk is. Wij proberen bij de start dit aan te geven.

In geval van nood zijn is een telefoonnummer beschikbaar op de routebeschrijving. Deze worden bij de start uitgereikt.

05 mei 2024;
09 mei 2024;